favicon-icono-gremitex-noticia

Comerç + Sostenible

ABRIL 2018

Comerç + Sostenible és el programa de l’Ajuntament de Barcelona adreçat a les entitats de comerç i als comerços que han signat el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat.

El 7 de febrer de 2017, al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, les entitats associatives del món del comerç, gremis i organitzacions professionals de Barcelona van signar el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Comerç i Mercats, Montserrat Ballarín, van presidir l’acte de signatura del Compromís i inici del programa Comerç + Sostenible. També hi va assistir Frederic Ximeno, comissionat d’Ecologia de l’Ajuntament de Barcelona.

L’àmbit del comerç té un gran pes a Barcelona i un caràcter propi, i és per aquest motiu que dins de Barcelona + Sostenible s’ha creat el nou programa Comerç + Sostenible.

Les accions de les entitats de comerç i els comerços se centren principalment en el consum responsable, el compromís amb la comunitat, l’estalvi d’energia i aigua, la prevenció i gestió de residus i la mobilitat sostenible. Són molts els establiments que posen en pràctica els principis de la sostenibilitat en el seu dia a dia.

Gremitex elabora un pla d’acció de sostenibilitat pel 2018-19.

favicon-icono-gremitex-noticia

El 70% dels comerços catalans tenen web pròpia i prop del 90% està present en les xarxes socials

ABRIL 2018

En el marc de la celebració de les jornades Comerç Increïble de la Setmana del Comerç, la Direcció General de Comerç ha presentat els resultats de l’Autodiagnosi TIC, una eina d’autoavaluació per a les empreses del comerç i de serveis que el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, posa a les mans del sector per tal de conèixer el seu estat de maduresa digital i implementar les accions necessàries per assolir l’excel·lència digital.

Aquest instrument d’autoavaluació, que s’ha desenvolupat amb el suport d’Eurecat, s’emmarca en el Programa de Transformació Digital del Comerç, que és un dels pilars de les polítiques d’actuació de la Generalitat com a pas imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç català.

Des del mes de març de 2017, 1.229 comerços catalans han realitzat l’Autodiagnosi TIC. En total, les 1.560 autodiagnosis realitzades han permès sostreure una radiografia de la implantació digital en el sector, analitzant aspectes com el posicionament web, ús de de les xarxes socials, immersió en el comerç electrònic, en el màrqueting i comunicació i la digitalització del punt de venda. A més, a través de la mostra s’han analitzat les diferents velocitats digitals en el territori, en els diferents sectors que formen part del comerç i empreses de serveis de Catalunya i finalment per tipologia d’empresa. La presentació d’aquests resultats ha estat a càrrec del responsable de l’àrea TIC de la Direcció General de Comerç, Ignasi Campoy.

En el marc de la presentació, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha assenyalat que els comerços catalans “es troben en el bon camí, amb un nivell intermedi en digitalització, però amb camp per recórrer i amb marge de millora per generar accions que impulsin la seva competitivitat”. La directora ha assenyalat que “és clau l’assessorament, la formació, la captació de talent i la introducció de professionals en l’empresa que siguin especialistes en aquest camp digital”.

Autodiagnosi TIC, la porta d’entrada cap a la transformació digital

L’eina d’Autodiagnosi defineix tres estadis de digitalització: L’estadi bàsic és aquell en què es troben les empreses de comerç i de serveis que no tenen web, ni presència activa a les xarxes socials, ni botiga online i tenen mancances en l’adaptació de la digitalització dels seus establiments. L’estadi intermedi correspon a les empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espais de millora en les que poden treballar i optimitzar. L’estadi avançat que aglutina aquelles empreses de comerç i de serveis que estan al dia de les tendències digitals amb una web i unes xarxes socials actualitzades, que treballen correctament el comerç electrònic i tenen digitalitzats els processos de gestió de l’establiment

D’aquesta manera l’eina Autodiagnosis TIC permet definir aquests tres estadis de maduresa i a partir de les respostes a diferents preguntes entorn a àmbits com la presència a internet, les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting digital i la digitalització de l’establiment, l’empresa o comerciant arriba a un informe personalitzat.

1.229 empreses fan l’Autodiagnosi TIC, i de mitjana se situen amb un 47% d’implantació en un perfil intermedi

Un total de 1.229 empreses del sector de comerç i de serveis de Catalunya han realitzat el programa d’Autodiagnosi TIC. La majoria d’empreses participants són microempreses, joves amb menys de 5 anys de trajectòria i 1 establiment obert a Catalunya. Tenen 1 treballador (24%) o entre 2 i 9 treballadors (58%) i facturen menys de 2 milions d’euros (94%). Pertanyen al sector dels serveis (29%), seguit pel sector de l’equipament de la persona (19%), l’alimentació ( 16%), de la salut higiene i bellesa (14%), l’equipament de la llar ( 12%) i del sector del lleure i la cultura (9%) .

La nota mitjana global que han obtingut és del 47%, xifra que situa a les empreses en un perfil intermedi: empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espai de millora en les que poden treballar i optimitzar.

Font: CCAM
Més info

favicon-icono-gremitex-noticia

L’oferta comercial a Catalunya creix un 1,87% i se situa en més de 103.000 comerços, segons el Cens d’Establiments Comercials 2018

ABRIL 2018

L’oferta comercial a Catalunya ha crescut un 1,87% i se situa en més de 103.000 comerços, segons el Cens d’Establiments Comercials 2018, que s’ha presentat en el marc de la jornada “Comerç, Territori i Vida Urbana” inaugurada aquest matí pel secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, dins la 2a edició de la Setmana del Comerç.

El Cens d’Establiments Comercials és una eina estadística, elaborada per la Direcció General de Comerç i el Consell General de Cambres de Catalunya que permet disposar d’informació actualitzada de l’activitat comercial arreu del territori, a partir de les xifres estadístiques com el nombre d’establiments, la superfície de venda o l’oferta, amb l’objectiu de generar coneixement útil per a la presa de decisions, tant a les administracions, com a les entitats i associacions, a les empreses, i professionals del comerç.

El secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, ha destacat la rellevància del comerç a Catalunya, “com a sector econòmic, com a element vertebrador de les nostres ciutats, i més enllà d’això, com a quelcom que forma part del moll de l’ós de la nostra societat”. Aregio ha assenyalat que “el Cens d’Establiments Comercials ens ajudarà a emprendre polítiques comercials que ajudin, sense anar contra el vent i adaptant-nos als canvis, a preservar l’essència del nostre model de comerç”.

De la seva banda, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha ressaltat que “al 2017, segons el Cens que actualitzem anualment, hem vist com el nombre d’establiments ha crescut i també el nombre d’empreses i això és una bona notícia perquè aquests increments esdevenen sempre després d’un creixement previ de vendes i d’ocupació al sector”. Així mateix, Vilalta ha apuntat que el creixement de l’oferta comercial ha anat acompanyat d’una redistribució: “si bé és cert que hi ha comarques on ha baixat el nombre d’establiment, la densitat comercial s’ha mantingut o fins i tot ha crescut”. D’altra banda, en relació als 98 municipis sense oferta comercial, la directora ha reconegut que “és una tendència que s’està donant entre municipis petits segons hem pogut constatar amb el Cens” i ha afegit que “aquesta informació és molt valuosa perquè ens permet detectar aquestes situacions per emprendre polítiques públiques”.

La presentació s’ha fet en el marc de la sessió d’avui de les jornades Comerç Increïble, dedicada a “Comerç, Territori i Vida Urbana”; unes jornades de coneixement sobre el comerç, que s’estan celebrant al llarg d’aquesta setmana a l’Espai Endesa i que s’emmarquen dins la 2a edició Setmana de Comerç que organitza la Generalitat, a través del Departament d’Empresa i Coneixement, amb activitats arreu del territori. La presentació ha estat a càrrec de Joan Morera, de la Dir. Gral. De Comerç, i de Manel Amado, de la Cambra de Comerç de Sabadell.

La densitat comercial mitjana de Catalunya creix un 1,4%, i se situa en els és 13,66 establiments per cada 1.000 habitants al 2017

Segons el Cens, Catalunya compta amb 103.214 establiments (un 1,87% més que al 2016), amb una densitat comercial mitjana de 13,66 establiments/1.000 habitants (xifra que representa un augment del 1,4% respecte 2016). Tot i que en xifres absolutes la ciutat de Barcelona aglutina la major part dels establiments (27.155), és Granollers el municipi de més de 50.000 habitants amb una major densitat comercial, 18,17 establiments/1.000 habitants.

Font: CCAM

Mes info

favicon-icono-gremitex-noticia

Espanya, a la cua del ecommerce a Europa: la xarxa copa només el 5% del comerç

MARÇ 2018

La penetració del ecommerce a Espanya es fa de pregar. Les vendes online suposen només un5% del total de transaccions a Espanya, que se situa a la cua d’Europa només per davant de Polònia (4,3%) i Itàlia (3,4%). Malgrat les xifres, s’estima que el volum de negoci del canal digital ha crescut un 20% en 2017, per sobre de la resta de països europeus, segons apunta l’informe Ecommerce, tot a l’abast d’un clic, elaborat per la consultora immobiliària KnightFrank. En el seu conjunt, el comerç al detall al mercat espanyol segueix creixent: les vendes s’han elevat un 2% i ha aconseguit màxims històrics, el mateix que la inversió en retail, que ha ascendit a 3.225 milions d’euros.

Espanya continua a la cua dels països europeus en penetració de ecommerce. Les vendes digitals representen un escàs 5% de les transaccions. Una taxa molt inferior a Regne Unit, on la penetració és del 17%, al 15% del mercat alemany o al 10% de França, que lideren el ránking a Europa. En aquest sentit, tan sols el 50% dels consumidors espanyols d’entre 16 i 74 anys va realitzar compres per Internet en l’últim any, enfront de la mitjana de la Unió Europea que és del 57%. La distància és més pronunciada en el cas del consum setmanal, ja que només el 27% dels espanyols realitza almenys una compra online a la setmana, mentre que a Regne Unit ho fa el 45% dels consumidors i, de nou, el 40% a Alemanya.

No obstant això, s’estima que el volum de negoci del ecommerce a Espanya creixi un 20% al tancament de 2017, per sobre de la resta de països europeus. El canal online al mercat espanyol va presentar un creixement mitjà del 17% en els últims anys i va generar un volum de negoci del 24.000 milions d’euros en 2016, enfront dels 5.700 de 2007.

Font: Modae.es

favicon-icono-gremitex-noticia

Barcelona Bridal Fashion Week. Edició 2018

MARÇ 2018

Del 23 al 27 d’abril tindran lloc les desfilades de la Barcelona Bridal Fashion Week (BBFW), on es presentaran les tendències 2019 de la moda bridal, per a núvia, nuvi, vestits de festa i complements.

Tot seguit, també en el marc de la BBFW, es celebrarà, del 27 al 29 d’abril, el Professional Trade Fair, el saló professional que acollirà marques nacionals i internacionals.

Lloc: Fira de Barcelona. Recinte de Montjuïc

Mes info

favicon-icono-gremitex-noticia

El sector reprèn la seva mala ratxa amb una caiguda del 4,1% al gener

MARÇ 2018

El comerç espanyol de moda no remunta en l’arrencada de l’any. Després de tancar 2017 en pla, el sector ha començat 2018 amb una caiguda de les vendes del 4,1% al gener.

Aquesta evolució es pot atribuir a la pèrdua de rellevància del període tradicional de rebaixes per la popularització dels descomptes al novembre i desembre.

La disminució en la facturació del comerç espanyol de moda del gener passat contrasta amb la seva evolució dotze mesos enrere. En el primer mes de 2017, el sector va augmentar la seva facturació un 7,5%, la major alça interanual registrada des de 2014, segons l’Indicador del Comerç.

La dada del gener passat reprèn així la ratxa de caigudes finalitzada al novembre, quan el comerç de moda va créixer un 2,7% gràcies a l’embranzida de les vendes durant el Black Friday. La tendència positiva es va mantenir al desembre, encara que va perdre manxa, amb un avanç del 0,8% en les vendes. L’any passat, el sector va tancar cinc mesos a la baixa.

Font: Modae

favicon-icono-gremitex-noticia

Línies estratègiques Gremitex

FEBRER 2018

Us convidem a conèixer el nou dossier del Gremi de Comerç Tèxtil i Sastreria que recull les línies estratègiques i d’actuació de l’entitat pels propers dos anys.

El Pla estratègic del Gremi de Comerç Tèxtil i Sastreria de Catalunya és una aposta decidida per un sector cabdal per a l’economia, el comerç, i més concretament, el del sector tèxtil.
La complexitat de la conjuntura econòmica actual, marcada per la sortida de la crisi i els canvis en els hàbits de compra dels consumidors, exigeix trobar eines per ser més competitius.

Aquest pla vol oferir resposta en diferents aspectes:
a. Establir mecanismes que ajudin a reforçar el dinamisme, la innovació i l’adaptació permanent que necessita el sector.
b. Donar impuls i suport al l’activitat pròpia del comerç tèxtil aportant valor afegit.
c. Reforçar el paper de lobbie o grup de pressió i representació del sector davant l’administració o altres agents econòmics de Catalunya.

Representa un punt de partida per orientar les properes accions per impulsar i consolidar els àmbits d’actuació del Gremi: avantatges i serveis agremiats, representativitat del sector i dinamització i promoció del comerç tèxtil.

Cal destacar que el pla és un document viu i obert, és a dir, que s’anirà actualitzant i completant en la mesura que es desenvolupin les actuacions previstes i s’aniran afegint de noves.

No hem d’oblidar la visió sectorial i transversal, ja que el comerç constitueix una de les principals activitats econòmiques generadores de llocs de treball; i per la seva proximitat amb la ciutadania, és molt important valorar la seva contribució social, urbana i territorial, complementària al seu vessant econòmic. El Pla també remarca les sinergies del comerç amb altres activitats, com la moda, disseny, etc.. Aquest pla vol contribuir a assentar les bases per establir una interrelació entre el comerç tèxtil i altres activitats de manera sistemàtica i generalitzada.

Més info 

favicon-icono-gremitex-noticia

Els turistes gasten a Espanya 86.823 milions d’euros en 2017

FEBRER 2018

Els estrangers que van visitar Espanya en 2017 han gastat 86.823 milions d’euros, la qual cosa representa un creixement de 12,2 % enfront de 2016, segons dades subministrades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). La dada hagués pogut ser millor de no haver-se registrat una aturada al desembre, on la despesa va aconseguir els 4.530 milions d’euros, la qual cosa ha suposat un increment del 0,1 % respecte al mateix mes de 2016.
La despesa mitjana per turista al desembre es va situar en 1.138 euros, amb un augment anual del 0,3 %. Per la seva banda, la despesa mitjana diari va créixer un 1,8 % fins als 126 euros.
La durada mitjana dels viatges dels turistes internacionals ha estat de 9,0 dies, la qual cosa va suposar un descens de 0,1 dies respecte a la mitjana de desembre de 2016.

Més  info a: http://www.ine.es/daco/daco42/egatur/egatur1217.pdf

Font: Instituto Nacional de Estadística (INE)

 

favicon-icono-gremitex-noticia

Evolució sector 2017

FEBRER 2018

L’Enquesta sobre la salut del comerç (ESCO) que fa ESCODI (Escola Universitària del Comerç) confirma que:

L’estat de salut general del comerç català mostra una recuperació mantinguda durant quatre anys, tot i el fre i la
lleugera caiguda dels últims mesos. Per tercer any consecutiu, trobem que hi ha més comerços que incrementen
vendes i beneficis que no pas que en perden, i que el gruix del comerç català manté posicions. Tot i això, també es
manté un fons permanent del sector que no percep cap millora.
L’enquesta també explica que:
• Durant el 2017, es frena el ritme de vendes i hi ha més obertures, però amb menys marges comercials encara que el
69% està igual o millor que l’any anterior.

• El 47% dels enquestats han obert noves botigues, una dada que mostra el dinamisme del sector.

• Campanya Nadal 2017: La desestacionalització de les rebaixes ha afectat les vendes que s’han mantingut o crescut
(65%), però, en canvi, el benefici ha caigut per al 40% dels enquestats.

• Els ànims per comprar dels clients han baixat, i l’índex de comerciants que percebien que els ànims estaven millor ha
passat del 40% al 17% en l’edició actual.

• El 77% dels comerciants als quals han baixat les vendes a la tardor de 2017 perceben que el focus d’atenció en el
procés d’independència de Catalunya ha estat el principal factor, seguit de les eleccions del 21-D i de la calor que va fer
a l’octubre i el novembre.

• El Black Friday es consolida: És l’any en què més comerciants l’han seguit, i ja s’ha arribat al 75% dels enquestats que
l’apliquen. El 42% d’aquests creuen que ha afectat negativament les vendes de Nadal.

• Les rebaixes d’hivern perden força: Tal com s’ha vist en les edicions anteriors, per la seva desestacionalització, aquest
format de venda va perdent força. Al 34% els han baixat les vendes i només han crescut per al 14%.

• Només el 48% dels enquestats inicien les rebaixes en la data estipulada.

Més info a : https://www.escodi.com/esco-2018-black-friday-mort-rebaixes-canvien-la-dinamica/

Font: ESCODI

favicon-icono-gremitex-noticia

Gremitex amb 080 Barcelona Fashion 

GENER 2018

Us convidem a conèixer les noves col·leccions Tardor-Hivern 2018/19. Els assistents acreditats, prèvia sol·licitud, sel·lecció de la desfilada i confirmació de la disponibilitat d’espai, tindran la possibilitat d’accedir a algunes de les desfilades de les marques expositores.

Més info a : info@gremitex.cat