favicon-icono-gremitex-noticia

El 70% dels comerços catalans tenen web pròpia i prop del 90% està present en les xarxes socials

ABRIL 2018

En el marc de la celebració de les jornades Comerç Increïble de la Setmana del Comerç, la Direcció General de Comerç ha presentat els resultats de l’Autodiagnosi TIC, una eina d’autoavaluació per a les empreses del comerç i de serveis que el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, posa a les mans del sector per tal de conèixer el seu estat de maduresa digital i implementar les accions necessàries per assolir l’excel·lència digital.

Aquest instrument d’autoavaluació, que s’ha desenvolupat amb el suport d’Eurecat, s’emmarca en el Programa de Transformació Digital del Comerç, que és un dels pilars de les polítiques d’actuació de la Generalitat com a pas imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç català.

Des del mes de març de 2017, 1.229 comerços catalans han realitzat l’Autodiagnosi TIC. En total, les 1.560 autodiagnosis realitzades han permès sostreure una radiografia de la implantació digital en el sector, analitzant aspectes com el posicionament web, ús de de les xarxes socials, immersió en el comerç electrònic, en el màrqueting i comunicació i la digitalització del punt de venda. A més, a través de la mostra s’han analitzat les diferents velocitats digitals en el territori, en els diferents sectors que formen part del comerç i empreses de serveis de Catalunya i finalment per tipologia d’empresa. La presentació d’aquests resultats ha estat a càrrec del responsable de l’àrea TIC de la Direcció General de Comerç, Ignasi Campoy.

En el marc de la presentació, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha assenyalat que els comerços catalans “es troben en el bon camí, amb un nivell intermedi en digitalització, però amb camp per recórrer i amb marge de millora per generar accions que impulsin la seva competitivitat”. La directora ha assenyalat que “és clau l’assessorament, la formació, la captació de talent i la introducció de professionals en l’empresa que siguin especialistes en aquest camp digital”.

Autodiagnosi TIC, la porta d’entrada cap a la transformació digital

L’eina d’Autodiagnosi defineix tres estadis de digitalització: L’estadi bàsic és aquell en què es troben les empreses de comerç i de serveis que no tenen web, ni presència activa a les xarxes socials, ni botiga online i tenen mancances en l’adaptació de la digitalització dels seus establiments. L’estadi intermedi correspon a les empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espais de millora en les que poden treballar i optimitzar. L’estadi avançat que aglutina aquelles empreses de comerç i de serveis que estan al dia de les tendències digitals amb una web i unes xarxes socials actualitzades, que treballen correctament el comerç electrònic i tenen digitalitzats els processos de gestió de l’establiment

D’aquesta manera l’eina Autodiagnosis TIC permet definir aquests tres estadis de maduresa i a partir de les respostes a diferents preguntes entorn a àmbits com la presència a internet, les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting digital i la digitalització de l’establiment, l’empresa o comerciant arriba a un informe personalitzat.

1.229 empreses fan l’Autodiagnosi TIC, i de mitjana se situen amb un 47% d’implantació en un perfil intermedi

Un total de 1.229 empreses del sector de comerç i de serveis de Catalunya han realitzat el programa d’Autodiagnosi TIC. La majoria d’empreses participants són microempreses, joves amb menys de 5 anys de trajectòria i 1 establiment obert a Catalunya. Tenen 1 treballador (24%) o entre 2 i 9 treballadors (58%) i facturen menys de 2 milions d’euros (94%). Pertanyen al sector dels serveis (29%), seguit pel sector de l’equipament de la persona (19%), l’alimentació ( 16%), de la salut higiene i bellesa (14%), l’equipament de la llar ( 12%) i del sector del lleure i la cultura (9%) .

La nota mitjana global que han obtingut és del 47%, xifra que situa a les empreses en un perfil intermedi: empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espai de millora en les que poden treballar i optimitzar.

Font: CCAM
Més info